Den vanskelige skolestarten med angst og ADHD
Sommerferien er fantastisk for de fleste – og det har den vært hjemme hos oss også. Men det har alltid vært det lille ekstra som har gjort en lang sommerferie litt mer utfordrende og krevd litt mer strategisk tenkning. Vi har tatt hensyn til sønnens ADHD og angstdiagnose når vi har planlagt utflukter, utenlandsferier, familiebesøk osv.
Daglig struktur og visuelle planleggingsskjemaer med små, fargerike figurer gjorde hele forskjellen i hjemmet vårt. Og vi praktiserte de 6 hjertene synlig i timeplanen:
Hva – gjør vi i dag
Hvor lenge – trenger vi å være borte
Når – skal vi gå
Hvordan – kommer vi dit
Hvor – skal vi
Hvem – skal vi være sammen med
Færre konflikter
Jeg klippet og limte, fargela og gjorde mitt beste for at Elias skulle ha en rød tråd gjennom oversiktsplanen sin. For ham betydde det mindre overbelastning og en tydelig oversikt, noe som igjen betydde færre konflikter. Til glede for hele familien. Vi slappet veldig lite av på søvnrutinene og sukkerinntaket i ferien. Jeg visste av bitter erfaring at dette var en sikker måte å gjøre de neste dagene vanskelige for ham på.
Angsten ulmet
Hvert år, når sommeren gikk mot slutten og skolestart var like rundt hjørnet, kunne jeg merke en mental endring hos Elias.
Han ble mer engstelig, toleranseterskelen hans ble lavere, og kveldsritualene våre ble noe lengre.
Elias klaget over tanker om hva som skulle skje når skolen begynte, hvem han skulle sitte sammen med, hvilke lærere han skulle ha, når han kunne komme hjem – tankene og bekymringene begynte å ta overhånd, og angsten begynte å bygge seg opp.
Struktur før leggetid
Fjorten dager før skolestart strammet jeg opp strukturen.
Faste rutiner som å innføre kortere datatid etter middag, ingen mobiltelefoner eller TV etter kl. 19.00, en banansmoothie – (bananer inneholder aminosyren , tryptofan som kan produsere og frigjøre serotonin. Serotonin er en nevrotransmitter som lindrer angst og bidrar til å bekjempe søvnløshet. )
Jeg innførte en 15-minutters spørsmål og svar-økt – alle spørsmålene som hadde dukket opp i løpet av dagen, ble sagt høyt, stilt høyt for å hjelpe meg å slippe dem etterpå, når Elias sovnet. Jeg brukte en stor TimeTimer slik at Elias hele tiden kunne følge med på tiden. Det reduserte tankekjøret hans betraktelig.
Oppskriften vår på en god natts søvn fungerte ikke alltid. Det som fungerte den ene uken, fungerte ikke nødvendigvis den neste. Jeg lærte meg etter hvert å akseptere at dette var vilkårene når jeg fikk et barn med en kognitiv funksjonsnedsettelse som ADHD. Etter hvert fikk jeg imidlertid en stor verktøykasse med kunnskap, strategier og ulike hjelpemidler.
Trygghetsbamsen og det “trygge stedet”
Et av hjelpemidlene var en bamse hjemme som bonuspappaen hadde vunnet til ham på Tivoli Friheden. Elias hadde bamsen med seg på skolen de første ukene, til han var trygg nok i omgivelsene – jeg kalte den for trygghetsbamsen.
Ulempen var at den verken var veldig stor eller tung, og den hadde heller ikke varme- eller kjølefunksjoner. Uten at vi var klar over det den gangen, ble denne bamsen forløperen til de grunnleggende ideene bak FLOOFERS®.
Elias’ bamse mistet raskt sin effekt, men den hjalp ham de første ukene på skolen. Jeg hadde tidligere gjort en avtale med læreren hans om at det var mulig å finne et “trygt sted” på skolen der Elias kunne gå hvis det ble for vanskelig og angsten tok overhånd. Det og hans trygghetsbamsen hans – det fungerte.
Om ikke annet i en tilstrekkelig lang periode til at han opparbeidet seg en god selvoppfatning av når han trengte å trekke seg tilbake – uten å få kjeft og muligheten til å få jordforbindelse igjen.
De verste øyeblikkene i livet mitt var de gangene jeg sendte barnet mitt av gårde til skolen eller familien – og jeg visste at jeg ikke kunne være der for ham i en nødsituasjon hvis han trengte støtte gjennom et panikkanfall. Den beroligende bamsen gjorde en forskjell for ham – og helt sikkert for meg også. Kanskje mye mer enn jeg er klar over 🙂 🙂 .
Jeg må innrømme at jeg skulle ønske jeg hadde funnet opp Floofers da barnet mitt trengte det. Kombinasjonen av deres beroligende egenskaper ville utvilsomt ha vært gull verdt for hans spesielle utfordringer i barneskolen.
Du kan lese mer om hvordan du kan hjelpe barnet ditt gjennom skolestartangst.
Foreningen for barn med angst og Trygfonden har laget dette heftet i samarbeid med foreldre. God lesning:Råd og livshacks for foreldre til barn med angst