Den vanskelige skolestarten med angst og ADHD

Sommerferien er helt fantastisk for de fleste – og det har den dessverre også vært hjemme hos oss. Det har imidlertid alltid vært den lille ekstra krøllen som har gjort en lang sommerferie litt mer utfordrende og som krevde litt mer strategiske vurderinger. Vi har tatt hensyn til sønnens ADHD og angstdiagnose ved planlegging av ekskursjoner, utenlandsferier, familiebesøk m.m.

Daglig struktur og visuell planlegging med små fargede figurer gjorde hele forskjellen i hjemmet vårt. Og vi praktiserte de 6 Her synlig i opplegget:

Hva – vi må gjøre i dag
Hvor lenge - vi må gå
Når - Vi må dra
Hvordan – vi kommer dit
Hvor - vi drar
WHO - skal vi være sammen med

Færre konflikter

Jeg klippet og limte, fargela og gjorde mitt for at Elias fikk en rød tråd gjennom oversiktsopplegget sitt. For ham betydde det mindre overbelastning og klarhet som betydde færre konflikter. Til glede for hele familien. Vi slappet veldig lite av på søvnrutinene og sukkerinntaket i ferien. Av bitter erfaring visste jeg godt at det var den sikre måten de påfølgende dagene ellers ville bli vanskelige for ham.

Angsten ulmet

Hvert år når sommeren var ved veis ende og utsiktene til skolestart like rundt hjørnet, kunne jeg ane et mentalt skifte hos Elias.

Han ble mer engstelig, toleranseterskelen ble lavere og kveldsputteritualene våre ble noe lengre.

Elias klaget på tanker om hva som skulle skje når skolen startet, hvem han skulle sitte med, hvilken lærer han fikk, når han kunne komme hjem – tankene og bekymringene begynte å ta mye og angsten ulmet.

Struktur før sengetid

Gode ​​14 dager før skolestart strammet jeg opp strukturen.

Faste rutiner som å innføre kortere datatid etter middag, ingen mobiltelefoner eller TV etter kl 19, en banansmoothie – (bananer inneholder aminosyren, Tryptofan som kan danne og frigjøre serotonin. Serotonin er en nevrotransmitter som lindrer angst og hjelper til med å bekjempe søvnløshet. )

Jeg innførte en spørsmålsrunde på 15 minutter – alle spørsmålene som hadde dukket opp i løpet av dagen ble sagt høyt, stilt løst for å kunne slippe taket senere når Elias skulle sove. Jeg brukte en stor Timer slik at Elias alltid kunne følge med i tiden. Det reduserte tankene hans betraktelig.

Det var ikke alltid oppskriften vår på en god natts søvn fungerte. Det som fungerte en uke, fungerte absolutt ikke den neste uken. Jeg lærte etter hvert å akseptere at dette var forholdene da jeg fikk et barn med kognitiv funksjonshemming som ADHD. Jeg samlet imidlertid etter hvert en stor verktøykasse med kunnskap, strategier og ulike hjelpemidler. 

Sikkerhetsbamsen og "trygt sted"

Et av hjelpemidlene var en hjemmebamse som bonusfaren hans hadde vunnet til ham på Tivoli Friheden. Bamsen tok Elias med på skolen de første ukene til han ble komfortabel nok i omgivelsene – jeg kalte den sikkerhetsbamsen.

Ulempen var imidlertid at den verken var spesielt stor, eller ganske tung, og heller ikke hadde mulighet for oppvarming eller kjøling. Uten å vite det på den tiden, ble denne bamsen forløperen til de grunnleggende ideene bak den FLOOFERS®. 

 

Elijahs bamse mistet raskt effektiviteten, men den hjalp ham de første ukene da skolen startet. Jeg hadde tidligere gjort en avtale med læreren hans om muligheten for å finne et "trygt sted" på skolen hvor Elias kunne gå hvis alt ble for vanskelig og angsten tok overhånd. Det og så hans sikkerhetsbamse - det funket.

Om ikke annet bygde han i en passende periode opp en god selvoppfatning for når behovet var der for å trekke seg tilbake – uten å bli skjelt ut og evnen til å få jordforbindelsen igjen (jording).

De verste øyeblikkene i livet mitt var de gangene jeg sendte barnet mitt på skolen eller til familien – og da jeg visste at jeg ikke kunne være der for ham i en nødssituasjon hvis han trengte støtte gjennom et panikkanfall. Sikkerhetsbamsen gjorde en forskjell for ham – og absolutt for meg også. Kanskje mye mer enn jeg vil vite 🙂

Jeg må innrømme at jeg skulle ønske jeg hadde oppfunnet Floofers når ungen min trengte det. Kombinasjonen av deres beroligende egenskaper hadde utvilsomt vært gull for sine spesielle utfordringer i barneskolen.

Du kan lese mye mer om hvordan du kan hjelpe barnet ditt gjennom skolestart og angst.

Foreningen for barn med angst og Trygfondet har laget dette heftet i samarbeid med foreldre.
Super god lesning: Gode ​​råd og lifehacks til dere som er foreldre til et barn med angst

Værsågod!

Meld deg på FLOOFERS® nyhetsbrev så får du min nye e-bok sammen med påfølgende gode råd, nyheter og konkurranser direkte i innboksen din.

Når du melder deg på vil du også delta i fremtidige konkurranser som arrangeres i løpet av året.

Les HER om andres erfaringer med en FLOOFERS®