Nå skal vi nyte julestemning!!

Om en liten stund er det JUL...og for de fleste er det den koseligste tiden på året,
for mange av oss som har barn med spesielle behov, kan juletiden være VELDIG stressende.

Derfor er det superviktig at dere som foreldre tar dere tid til å skjemme bort dere selv – slik at dere orker å skjemme bort barna deres.

Da sønnen min gikk i de mindre klassene på barneskolen var jeg en total overskuddsmor, les: kontrollhungrig, som både tok seg av alle utfordringene som var en del av hverdagen med et barn med ADHD og angst – SAMTIDIG TID som det ble juice for å komme seg gjennom julen. 

Det ble viktig for meg at alt var juleperfekt hjemme hos oss. Fra julepynten som nærmest var fargekoordinert til sirkulære vaniljekranser, de pent innpakkede julekalenderpakkene, besøk på alle slags julemarkeder, kjøp av gaver, rydding, ordnede julelunsjer og selvfølgelig skulle jeg også stå for alle de Julemat... i tillegg til å hjelpe sønnen min gjennom utallige nedsmeltninger, vise uhemmede mengder julestemning og selvfølgelig vedlikeholde strukturen.

Alt som ga meg ytterligere tanker, ytterligere bekymringer og den evige dårlige samvittigheten løp på full gass.

Kanskje du vet det?

Lær å si PYT

Puh – jeg blir veldig sliten bare av å huske og skrive det. Jeg glemte helt å være god mot meg selv. Det bet meg ofte i ryggen når vi nådde selveste julaften hvor jeg var sliten og lei meg.

Jeg måtte lære meg å gi slipp på kontrollen og bare si – PYT.

Jeg begynte å legge merke til hva som drenerte energi og fokuserte heller på det som var givende og ikke minst nødvendig.

Jeg fant ut på den harde måten at det ikke er nødvendig for alt å bare spille – fra en «perfekt» juleliste. Og at det var HELT ok at jeg som forelder til et barn med utfordringer tok en velfortjent hvil innimellom og reduserte julepresset betraktelig.

Det er mitt beste juleråd til deg;

Lær å si PUT!

For det er i hovedsak DU som bestemmer hvordan juleferien skal gå og etter hva DU ønsker å prioritere – og spesielt vet når du skal si AV.

Kutt oppgavene i to og nyt julen i stedet

Denne julen kan være ekstra vanskelig med energikrisen som legger en tung byrde – men det kan også være en anledning og en god «unnskyldning» for en roligere juletid.

Legg merke til hvilke oppgaver som er mest nødvendige.
Tenn lys og ha det gøy rundt og med hverandre.
Husk å være tilstede. Opplev atmosfæren.
Kast deg i sofaen med et varmt teppe eller et ultramykt flopp.
Kom rett ned i giret.

Positiv energi

Få den ekte julegleden ved å nyte menneskene som fyller deg med positiv energi – og husk endelig å le.

Lykkehormoner frigjøres i hjernen når vi ler - (serotonin, dopamin og oksytocin - og til slutt dannes det melotonin som hjelper på søvnvansker 😉

Så det er supersunt å le – på flere plan!

Hva vil du egentlig og har energi til?

🎄 Du trenger ikke å juleaktivere barna hele tiden og lage 10 forskjellige slags julegodteri.

🎄 Du trenger heller ikke fortelle ekstra lange julehistorier hver eneste kveld - sørg for å lade opp til neste dag!

🎄 Er julebakst med barna lik en hel ukes nedsmeltninger kokt ned på 2 timer og høyt blodtrykk resten av helgen - så ikke!

🎄 Si også gjerne nei takk til familiemedlemmene med alle oppfordringer om hvordan du skal oppdra barna dine, julesnutter i timen og hva det ellers er av ulike arrangementer du føler du "bør" være med på.

Prioriter DEG og ta pauser!

Pust dypt
Si ja til stillhet.
Mediter – finn fred.

Glem sosiale medier,
slå av all ekstern "støy"
– og spesielt akkurat nå når krigen og energikrisen fyller nyhetene overalt!

Gi deg selv litt velvære,
det er det tross alt også
DIN jul

HUSKE! Du gjør så godt du kan med de ressursene du har

god jul 
Carol